اخباراخبار کارگروه باشگاه هااخبار کارگروه ها

انتخابات هیئت کوهنوردی استان تهران و پیروزی باشگاه های کوهنوردی (یادداشتی به قلم ذبیح اله حمیدی مسئول باشگاه اسپیلت)

حدود ۸ سال پیش با چند همکار باشگاه دار کوهنوردی بر آن شدیم سندیکا، اتحادیه و یا چیزی شبیه آن را در سطح استان تهران راه اندازی کنیم تا شاید بتوانیم حقوق صنفی خود را به بهانه گرفتن پروانه فعالیت از سوی وزارت ورزش و جوانان به عنوان یک باشگاه رسمی و یک بنگاه اقتصادی و ورزشی تأمین نماییم.

متاسفانه آن زحمات و جلسات به جایی نرسید تا اینکه در تابستان سال ۱۳۹۷ با همکاری چند باشگاه کوهنوردی و مساعدت ریاست وقت انجمن کوهنوردان ایران توانستیم کارگروه ای مستقل با نام باشگاه های کوهنوردی را در دل تشکیلات انجمن کوهنوردان ایجاد نماییم.
اکنون با پیوستن ۲۰ باشگاه رسمی به این کارگروه با برپایی جلسات ماهانه مسایل و مشکلات صنفی خود را بررسی و به حل و فصل آن میپردازیم.

در اینجا دو نکته قابل ذکر است؛
اول اینکه این کارگروه کاملا قانونی و بر اساس اساسنامه انجمن کوهنوردان ایران که مجوز فعالیت آن از سوی وزارت کشور صادر شده است شکل گرفته، و دوم آنکه هدف نهایی این کارگروه تبدیل شدن به یک انجمن صنفی مستقل است که مقدمات آن بزودی مهیا خواهد شد.

این کار گروه در این مدت کوتاه اقدامات مهمی در خصوص کسب حقوق باشگاه های کوهنوردی را به انجام رسانده که آخرین آن حضور فعال در انتخابات ریاست هیئت کوهنوردی استان تهران بود.

نقش فعالیت این هیئت ورزشی در سرنوشت کوهنوردی و صعود های ورزشی استان تهران بسیار حائز اهمیت است و همگان واقف اند مهمترین رسالت این هیئت در ایحاد ارتباط تشکیلاتی، اداری و ورزشی با باشگاه های کوهنوردی و مراجع ذیصلاح دولتی مانند فدراسیون کوهنوردی و وزارت ورزش و جوانان است.

در گذشته نه چندان دور هیئت های کوهنوردی وجود خارجی نداشتند و تمام گروه های (پر تعداد) و باشگاه های (کم تعداد) آن زمان فقط با فدراسیون کوهنوردی ارتباط تشکیلاتی داشتند.

در اوایل ده هفتاد در زمان سازمان تربیت بدنی تاسیس هیئت های ورزشی و به دنبال آن تاسیس گروه ها و باشگاه های کوهنوردی آغاز شد و با تبدیل شدن سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش و جوانان ، گروه های کوهنوردی تعطیل و کار صدور پروانه فعالیت باشگاهها صرفأ در اختیار این وزارت خانه قرار گرفت و تمام ارتباطات تشکیلاتی با فدراسیون ها قطع و به هیئت های ورزشی واگذار گردید.

هم اکنون در ورزش ما دهها و شاید هم صد ها هیئت کوهنوردی در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های مهم کشور راه اندازی شده و به شکل شبکه ای گسترده در راه پیشبرد این ورزش جذاب و مردمی فعالیت می‌نمایند که در اینجا نباید فراموش کرد که بازوهای اجرایی همه این هیئت ها در حال حاضر باشگاه های کوهنوردی هستند.

در انتخابات اخیر دو نماینده باشگاه های کوهنوردی استان تهران (اسپیلت و ایرانیان کوهستان) به عنوان نماینده باشگاه های کوهنوردی به مجمع این انتخابات راه یافتند که دو حق رای داشتند.
از سویی دیگر دو کاندیدا از شش کاندیداهای حاضر در این انتخابات از میان اعضای کارگروه باشگاه های کوهنوردی انجمن کوهنوردان ایران(دکتر حمید مساعدیان از موسسین و مسئولین باشگاه همت شمیران و آقای اسماعیل اسماعیل زاده مدیر عامل باشگاه هیماچال) بودند.

بالطبع بعد از جلسات بسیار در کارگروه بر آن شدیم که نمایندگان باشگاه های کوهنوردی به یکی از این عزیزان رای دهنده که در روز انتخابات پس از کناره گیری دو کاندیدای محترم هر دو این همنوردان به مرحله دوم انتخابات راه یافتند که در نهایت آقای اسماعیل اسماعیل زاده با اندکی اختلاف رای از آقای حمید مساعدیان پیشی گرفت و به مدت چهار سال به کرسی ریاست هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی استان تهران تکیه زد و برای اولین بار یک مسئول و مدیر عامل باشگاه کوهنوردی در سطح استان تهران به این مسئولیت دست یافت.

اسماعیل اسماعیل زاده مربی جوان ، کوهنوردی فعال و خوش فکر در عرصه این ورزش است و تجربه کافی در زمینه فعالیت های تشکیلاتی در فدراسیون و هیئت استان تهران و انجمن کوهنوردان ایران را داراست.
ایشان در حال حاضر با همکاری همسر خود باشگاه هیماچال را مدیریت مینمایند و تاکنون توانسته اند بیلان خوبی از فعالیتهای باشگاه خود را در جامعه کوهنوردی به ثبت رسانند.

این انتخاب را به فال نیک گرفته نخست به ایشان تبریک گفته سپس به همه مدیران باشگاه‌های کوهنوردی شادباش میگویم و امیدوارم با پیوستن همه باشگاه های کوهنوردی به این کارگروه دست در دست هم در راه تشکیل انجمن صنفی باشگاه‌های کوهنوردی استان تهران همکاری کنیم تا بتوانیم ضمن تامین حقوق قانونی باشگاه ها و به دست گرفتن سرنوشت شغلی و ورزشی خود ، در راه پیشبرد این ورزش نیز کوشا باشیم.

(ذبیح اله حمیدی)
موسس و مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
و عضو مجمع انتخابات هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی استان تهران
۲۰ آذر ۱۳۹۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا