اخباراخبار کارگروه نمایندگی هااخبار کارگروه ها

انتقال آب سدامیرکبیر(کرج) از طریق تونل به چه قیمتی؟

طرح انتقال آب از زیر دیواره سد امیرکبیر کرج از طریق تونلی به طول ۳۰ کیلومتر و با قطر ۴ متر از ابتدای دهه سال ۱۳۸۰ به تهران شروع و به همین منظور تصفیه خانه آب در شمال غرب تهران به نام تصفیه خانه ششم توسط آب منطقه‌ای اجراء و فاز یک آن با دبی ۷/۵ متر مکعب در ثانیه (هفت نیم متر مکعب در ثانیه) آماده بهره برداری می باشد.
این طرح از همان ابتدا بدون پیوست زیست محیطی و عدم هماهنگی با ادارات مسئول و کار تحقیقاتی، علمی و تخصصی با هزینه میلیاردی شروع گردید و در هر مقطعی نیز منابع مالی جدیدی به آن تزریق شد. (هرچند اطلاعات کامل و درستی در خصوص این هزینه ها در دست نیست) و بعد از روشن شدن اجرای این طرح و رسانه‌ای شدن آن در مقاطع مختلف تاریخی، توسط فعالان محیط زیست، نهادهای مردمی، بعضی از نمایندگان مجلس و شوراها و حتی مسئولین سیاسی و ادارات مربوطه در کرج و استان البرز مورد مخالفت قرار گرفت، اما شوربختانه نتیجه ای حاصل نشد و در نهایت در تیر ماه سال ۱۳۹۶ از طرف معاونت امور عمرانی استانداری البرز اعلام گردید که این طرح انتقال، جزء مصوبات شورای امنیت ملی است و لازم الاجرا می باشد.

عواقب و مصائبی که اجرای این طرح به همراه خواهد داشت به شرح زیر خواهد بود.

۱- اکوسیستم آبی، پوشش گیاهی، زیستگاه مردم بومی، آبزیان رودخانه به طول ۲۵ کیلومتر (انواع ماهی ها و بخصوص ماهی قزل آلا خال قرمز) آسیب جدی خواهد دید و حتی بعضی از این گونه ها نیز از بین خواهند رفت.

۲- تخریب جبران‌ ناپذیر اولین رودخانه حفاظت شده کشور که ارزش زیستگاهی ارزشمندی در سطح ملی را دارد.

۳- افت شدید سفره های آب زیرزمینی استان و کویری کردن دشت ماهدشت و شهریار تا رودخانه شور و حاشیه استان قم و تبدیل این منطقه به یکی از کانون های گرد و غبار در آینده خواهد شد.

۴- با توجه به افت منابع آب زیرزمینی در استان و به جهت تامین آب شرب و کشاورزی از طریق چاه ها و خروج املاح سنگین (طی یک دهه گذشته عمق چاه ها ۱۲۰ متر به بالای ۲۰۰ متررسیده) به همراه آب، اجرای این پروژه باعث تشدید نابودی خاک و خشک شدن درختان خواهد شد .

۵- در حال حاضر با وجود عدم انتقال آب سد کرج از طریق تونل ساخته شده، بیشتر مناطق دشت استان البرز جزء دشت های ممنوعه از نظر منابع آبی به شمار می‌آید و نشست زمین در این مناطق روز به روز بیشتر می شود. حال با انتقال آب سد کرج از طریق تونل به تهران، آینده این منطقه را چگونه باید ارزیابی کرد.

۶- انتقال تونلی آب سد کرج تاثیر جبران ناپذیری بر روی یکی از بهترین جاده های شمالی کشور از دیدگاه طبیعت گردی و جهانگردی خواهد گذاشت و موانع ثبت ملی این جاده را دو چندان خواهد کرد و دیگر از ثبت جهانی آن نیز باید چشم پوشید.

۷- با توجه به اینکه منابع تامین آب شرب استان البرز از طریق دو سد کرج و طالقان (حدود ۲۲ درصد ) و ۷۸ درصد باقیمانده از طریق چاه ها تامین می شود، آیا انتقال این آب به تهران، که در حوضه آبریز استان البرز است، جایز می باشد به حوضه دیگری منتقل گردد و در آینده ای نه چندان دور با خشک شدن چاه ها و به خطر انداختن باغ شهر کرج مواجه شود، آیا راهکاری برای آن اندیشیده شده است؟

۸- تاریخ چند دهه گذشته در ایران ثابت کرده که با انتقال آب بین حوضه‌ای و تفکر سازه ای در سطح کلان کشور، مشکل کم آبی و تامین آب هرچند حل نشده است بلکه شدیدا نیز تشدید گردیده است، چون منابع آب محدود و می بایست مدیریت مصرف را اصلاح نمود و انتظار است مدیران ارشد کشور به این مسئله توجه داشته باشند.
تا ساخت سدها و ایجاد تونل ها بر روی رودخانه ها یا انتقال آب بین حوضه ای با هزینه های چند هزار میلیاردی و حیف و میل کردن منابع ارزشمند مالی کشور و تخریب سرزمین ادامه دارد، پاشنه بر روی همین در می چرخد.
کامبیز بختیاری
آبانماه ۹۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا