اخباراخبار کارگروه آموزش و پژوهشاخبار کارگروه ها

چکیده راهبری (سرپرستی) در کوهستان

دکتر بابک (ابوالفضل) جوادی

بخش سوم: مسئولیت های راهبر

          برای هر سرپرست یا راهبر می توان مسئولیت های ویژه، اجرایی، قانونی، اخلاقی و … در نظر گرفت. برای پاسخگویی بهتر در برابر قانون، راهبر باید دانش، مهارت و تجربه خود را بهبود بخشد، برنامه درست و منطقی بریزد، خود و دیگر ارکان تیم را بیمه مسئولیت نماید، از اعضای تیم رضایت نامه ای مبنی بر آگاهی از خطرات احتمالی پروژه دریافت کند و در روند اجرای پروژه نیز تصمیمهای مناسب و منطقی بگیرد.

         حفظ ایمنی اعضا، تامین خشنودی آنان، حفظ یکپارچگی محیط زیست و دست یابی به هدف پروژه از مهمترین مسئولیتهای راهبر هستند.

  • حفظ ایمنی: نخستین و مهم ترین مسئولیت راهبر، سالم برگرداندن همه اعضای تیم است. دیگر مسئولیت های وی، همگی مشروط به این مسئولیت محوری هستند. به این معنی که در صورت تلفات یا خسارات جانی، دیگر صحبت از پیروزی و رسیدن به قله معنی ندارد. 
  • حفظ محیط: راهبر باید روند تغذیه و اسکان تیم و بویژه سبک و شیوه صعود را طوری برگزیند که از هر گونه آسیب زیست محیطی پیشگیری نماید و کمترین تغییر را در محیط پدید آورد. اصل « ردی نگذار» (Leave no Trace)، باید همیشه راهنمای وی در برنامه ریزی صعود باشد.
  • دست یابی به هدف: رسیدن به قله یا هدف پروژه، یکی از مسئولیت های چهارگانه ای است که راهبر باید به آنها عمل کند. البته دست یابی به هدف باید مشروط به حفظ ایمنی اعضا و پرهیز از آسیب رساندن به محیط باشد.
  • رضایت اعضا: راهبر باید با برخوردهای مناسب و پرهیز از تبعیض، شرایط مشارکت فعال همه اعضا در روند صعود و رضایت و خشنودی آنان را فراهم آورد و از بروز کدورت و ناخشنودی جلوگیری نماید.

راهبر هر پروژه، پیش از هر چیز در زمینه این چهار مسئولیت پاسخگوست ولی از دیگر مسئولیتهای وی می توان آموزش، مربیگری، تصمیم گیری، آغازگری و مدیریت منابع را نام برد.

منبع: کتاب « راهبری در طبیعت و کوهستان» – جوادی، ابوالفضل، 1340- انتشارات ایران سنجش- 1395.

با شرکت در دوره های آموزشی، مهارت حیاتی راهبری و سرپرستی را به دست آوریم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا