اخباراخبار کارگروه دیدبان کوهستاناخبار کارگروه ها

طرح پیشنهادی ۱۲۰ دقیقه چیست؟

طرح 120 دقیقه‌ای دماوند

طرح “120 دقیقه برای دماوند” عنوان طرحی است که به پیشنهاد جمعی از کوهنوردان و از طرف کمیته پناهگاه‌ها و تاسیسات کوهستانی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ارائه شده و در آن به کوهنوردانی که قصد صعود به قلل بلند کشور و بخصوص دماوند را دارند، پیشنهاد می‌شود که پیمایش خود را از نقاط رهایی روستاها و کنار جاده آسفالت آغاز کنند و در مسیر قله دماوند،  جبهه جنوبی، برای رسیدن به بارگاه دوم (مسجد صاحب زمان عج) از خودرو استفاده نکنند.
با این حرکت، مسیر پیمایش آن‌ها حدود 120 دقیقه طولانی‌تر خواهد شد و در عوض به حفاظت بیشتر از دماوند کمک خواهند کرد.
این طرح دارای مزایای زیادی است که از جمله آن‌ها می‌توان به جلوگیری از جاده کشی های بی‌رویه در دماوند و مناطق کوهستانی و کوهنوردی، هم هوایی بهتر، برگرداندن آرامش به حیات وحش منطقه و استفاده از جاذبه‌های مسیراشاره کرد.
پایه و اساس این طرح، بر خلاف طرح‌های مشابه قبلی، بر محوریت علاقه‌مندان به طبیعت و فعالین کوهنوردی بنا شده است و نه صرفاً  بر اساس نظر و هدایت ارگان‌های دولتی و خصوصی.
در این طرح از  کوهنوردانی که قصد صعود به قله دماوند را دارند، تقاضا و درخواست می‌شود که به طور خودجوش و دقت نظر نسبت به اجرای آن در فصل پیش رو با حذف خودرو از مسیر مابین جاده آسفالت و بارگاه دوم  اقدام نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا