اخباراخبار کارگروه پیشکسوتاناخبار کارگروه ها

پیشکسوتان کوهنوردی ایران – محمدیوسف آزادیان

در دوازدهم آبان 1326 در شهر همدان و در یک خانواده فرهنگی بدنیا آمدم پدرم معلم و از علاقمندان به شعر و فرهنگ فارسی و طبیعت گردی بودند. اولین بار که به کوه رفتم همراه ایشان و دوستانشان به قله الوند بود که بیش از یازده سال نداشتم، صعود به قله الوند در آن سال‌ها از عباس آباد شروع میشه (بدلیل عدم وجود جاده به گنجنامه) و حدود پنج ساعت تا محلی که کوه پیمایان آن زمان اطراق می‌کردند به طول می‌انجامید.

این محل نزدیک به قله جاتی بنام حوض نبی بود که اغلب داخل سنگ چینهائی که درست کرده بودند شب و روز را می‌گذراندند و آنزمان برای من این صعود بسیار سنگین بود اما همین صعود باعث شد که به کوه علاقمند شدم و سعی می‌کردم همیشه همراه پدرم که اغلب شبهای جمعه را به اتفاق دوستانشان در ارتفاعات الوند می‌گذراندند باشم.

در سال 1346 وارد دانشگاه تهران شدم و از همان ابتدا به   گروه کوهنوردی دانشگاه تهران پیوستم در اتفاق مرحوم فریدون نجاح که مربی کوهنوردی دانشگاه تهران بودند بسیاری از کوه‌ها و نمادهای البرز مرکزی را صعود کردیم و با راهنمائ‌های ایشان در تابستان 1347 در کلاس‌های کارآموز سنگ نوردی که فقط در تهران تشکیل می‌شد ثبت نام نمود، و چون این کلاس‌ها در فصل تابستان و تعطیلی دانشگاه بود و منهم جائی در تهران نداشتم لذا پنجشنبه ظهر از همدان به تهران  و مستقیم به بند یخچال می‌رفتم و شب را با یک پتو کنار رودخانه می‌خوابیدم و صبح ساعت 8 سرکلاس حاضر می‌شدم و بین همه کارآموزها معلوم و مشهور بودم که می‌گفتند یک شهرستانی در کلاس‌ها شرکت کرده بنابراین پس از پایان کلاس مجدداً به گاراژهای خیابان سپه می‌رفتم و شبانه به همدان بر می‌گشتم این کلاس‌ها بمدت 6 هفته بطول انجامید و پس از پایان و آزمون‌های مربوطه نفر پنجم کلاس شدم، ضمناً با توجه به تقسیم بندی که شده بود من در کلاس مرحوم اکبر بشردوست قرار گرفتم (آقای اکبر بشر دوست به نظر من از بهترین مربیان و کوهنوردان ایران بودند که تأثیر بسیار زیادی در پیشرفت کوهنوردی من و بسیاری از کوهنوردان معروف را داشتند که این خود نیاز به بحث جداگانه‌ای دارد)

زمانیکه سال تحصیلی جدید شروع شد مجدداً تیم کوهنوردی دانشگاه تهران فعالیت خود را از سرگرفت و مرحوم اکبر بشردوست به عنوان مربی کوهنوردی دانشگاه انتخاب و بنده و آقای دکتر حسن صالحی (مدیر مسوولمجله کوه )آقای مرتضی موسوی که در کلاس‌های کارآموزی تابستان شرکت داشتیم به عنوان اعضای اعصلی تیم کوهنوردی دانشگاه سال‌ها در هییت کوه نوردی شمیران برنامه‌های بسیار زیادی را اجرا نمودیم.

در سال 1348 در فصل اسکی به همراه کاروان اسکی دانشگاه به یادگیری اسکی پرداختم و دوم فروردین 1349 به همراه مربی اسکی دانشگاه با لوازم اسکی به توچال رفتیم و تا آهار اسکی کردیم.

پس از پایان تحصیلات به خدمت مقدس سربازی رفتم و با درجه ستواندومی در تیپ نیروهای ویژه هوا برد به آموزش چتر بازی پرداختم و در زمستان 1351 به کلوپ نور اعزام و به همراه اسکی بازان آن تیپ به آموزش و یادگیری بیشتر اسکی پرداختیم. و در اردیبهشت 1352 پایان خدمت خود را از تیپ مذکور گرفتم. در اردیبهشت 1352 در صعود انتخابی تیم هیمالیا از جبهه شمالی دماوند ثبت نام کردم و پس از شرکت در برنامه مذکور به عضویت تیم مذکور در آمده و در شهریور همانسال به منطقه هیمالیا اعزام شدیم. لازم به ذکر است که نه نفر از اعضاء تیم شاگردان آقای بشردوست بودند. پس از بازگشت در سازمان جغرافیائی کشور مشغول خدمت شده و درس ال 1353 به عنوان عضو تیم مشترک ایران و ژاپن درصعود زمستانی به دماوند انتخاب و در تابستان همانسال به عنوان عضو تیمماناسلو انتخاب و در تمرینات تیم در علم کوه شرکت داشتم.

در زمان خدمت در سازمان جغرافیائی به عنوان عامل گردآوری اطلاعات جغرافیائی بمدت یکسال به گویا کردن نقشه استان‌های اصفهان، شیراز، یاسوج، بوشهر، بندرعباس و یزد را با پیمودن تمام ارتفاعات و تمام عوارض روی زمین در مناطق مذکور که به عهده من بود شرکت داشتم و بیشتر نقاط این استان‌ها را سفر کرده و دیدم.

در سال 1354 در کلاس کمک مربی در شیرپلا شرکت داشتم و در سال 1355 در کلاس مربیگری سب در همدان شرکت و نفر اول آن کلاس شدم، از سال 1356 به خدمت دانشگاه بوعلی همدان در آمده و به همدان مراجعت نمودم و از همان سال دبیر هیئت کوهنوردی همدان شدم، در سال 1357 کلاس مربیگری اسکی را گذرانده و موفق به اخذ مربیگری درجه 2 اسکی در سال 1372 کلاس مربیگری اسکی چمن را در ترکیه با اخذ مدرک مربوطه گذراندم. پس از پیروزی انقلاب و تشکیل شورای کوهنوردی و اسکی همدان مسؤول کمیته فنی شورای مذکور شده و پس از انحلال شورا کاندید ریاست هیئت کوهنوردی شدم که از قبول آن خودداری نموده و پس از جدا شدن اسکی از کوهنوردی رئیس هیئت اسکی شدم و تا سال 1392 در این سمت بودم و تشکیلات اسکی را در تاریکدره همدان با تفاق سایر دوستانم در کلوپ کوهنوردی سینا که من هم مسؤول کمیته فنی ان  بنا نمودم و پس از فاجعه بهمن 1390 در سال 1392 از سمت فوق استعفا نمودم.

در طول سال‌های جنگ تحمیلی استتار آنتن‌های ماهواره اسدآباد را به همراه چندین تن از دوستان هیئت کوهنوردی عهده دار بودم.

با توجه به عدم وجود نقشه‌ای از غار علیصدر و شایعات کذبی که سرزبان‌ها در مورد طول و وسعت غار بود از طرف سازمان ایرانگردی و جهانگردی مأمور تهیه نقشه غار علیصدر شده و به اتفاق کوهنوردان کلوپ سینا موفق به نقشه برداری کامل از غار شده و هم زمان موفق به کشف شعبه جدید که نام آنرا تالار زیبا نهادیم شدم (این شعبه بدلیل وجود استلاکتیک و استلاکمیت‌های کم نظیر و خیره کننده فعلاً برای بازدید عمومی افتتاح نشده) بمدت چهار سال عضو هیئت رئیسه فدراسیون اسکی بودم و یک دوره نیز از طرف فدراسیون کوهنوردی ناظر کلاس‌های کارآموزی کرمانشاه بودم.

در خاتمه متأسفانه بدلیل عارضه کمری دوبار در یکسال مجبور به عمل تنگی کانال نخاع شدم که توان و نیروی خود را از دست داده‌ام، اما بحمدالله همچنان در کلوپ کوهنوردی سینا فعالیت در حد پیشکوستان را داریم و خوشبختانه اکثر جمعه‌ها را در دامنه‌های الوند و مناطقی که کمر مسیر کوهنوردان و کوهپیمایان هست می‌گذرانیم.

پیست اسکی همدان که در یکی از ارتفاعات مشرف به شهر همدان بود در بحبوحه انقلاب تخریب و تمام لوازم موجود از بین رفت، تا اینکه در سال 1364 به اتفاق دوستان به فکر تجدید دوباره پیست افتادیم و پس از بررسی‌های زیاد منطقه تاریکدره همدان را برای تأسیس پیست انتخاب کرده و با تلاش‌های بیش از حد موفق شدیم پایه‌های باقیمانده از پیست اسکی سابق را به این منطقه انتقال و با خود یاری علاقمندان به این ورزش و مساعدت فدراسیون اسکی با اعزام کارشناسان فدراسیون دستگایی بطول 350 متر در این منطقه بدون برق نصب نمائیم و پس از نصب دستگاه موفق شدیم یک دستگاه ژنراتور برق را از یکی از ادارات همدان که در اختیار گذاشته بود (بطور امانت) به منطقه حمل و دستگاه را در همانسال 1364 با یک اطاق فلزی و یک اطاق جهت موتور خانه راه‌اندازی نمودیم. از آن به بعد همه سال بدنبال گسترش بیشتر پیست و آموزش هر چه بیشتر اسکی به نوجوانان و جوانان و علاقمندان به این ورزش بودیم، ضمناً همه ساله در کلیه مسابقات برنامه‌ای فدراسیون شرکت می‌کردیم و فدراسیون اسکی نیز خوشبختانه همیشه پشتیبان برنامه‌های هیئت بوده و بخصوص در طول ریاست جناب آقای عیسی ساده  و با حمایت‌های ایشان موفق به اخذساوه شمشکی  بودجه سالیانه جهت ساخت و نصب تله سی‌یژ شدیم که این مهم با قرار گرفتن جناب آقای حاج افتخاری در رأس اداره کل تربیت بدنی همدان خیلی سریع موفق به احداث ساختمان و راه اندازی دستگاه تله سی یژ و تله اسکی و احداث پیت اسکی چمن در این شهر شدیم.

امروز پیست اسکی آبرومندی در همدان هست که امیدوارم مسئولین و جوانان علاقمند به این ورزش بتوانند در نگهداری و گسترش هر چه بیشتر این پیست موفق باشند.

ضمناً جا دارد از همه عزیزانی که کمک‌های زیادی جهت احداث و راه‌اندازی این پیست به هیئت اسکی کردند بخصوص علاقمندان به این ورزش در همدان و حمایت‌های فدراسیون اسکی در طول این زمان و حرکت تأثیر گذار جناب آقای افتخاری و مربیان و پیشکسوتان ولایت رود و شمشک که بارها برای کمک و راه‌اندازی دستگاه قبول زحمت کرد، و بهمدان می‌آمدند تشکر نمایم.

محمد یوسف آزادیان

ازچپ اقای محسن باقریه زنده یاد یوسف نجایی ویوسف ازادیان سه همدانی عضو اولین تیم اعزامی به هیمالیا پس از بازگشت درهمدان

تیم منتخب ماناسلو صعودمشترک ایران وژاپن صعود زمستانی دماوند 1353 از راست  زنده یادمهدی زاده ، تیمسار اسدی ، زنده یاد محمد پور ، یوسف ازادیان  ، بهزادی،  ‌هندی

تیم منتخب ماناسلو صعودمشترک ایران وژاپن صعود زمستانی دماوند 1353 از راست زنده یادمهدی زاده، تیمسار اسدی، زنده یاد محمد پور، یوسف ازادیان، بهزادی، ‌هندی

اهدا حکم صعود وعضویت در اولین تیم اعزامی به هیمالیا توسط تیمسار  صادقیان رییس فدراسیون کوهنوردی

-صعود زمستانی دماوند از راست استاد ناصر رستمی ، یوسف ازادیان و زنده یاد مختار مهدی زاده

ماموریت جهت گرداوری اطلاعات جغرافیایی قلل منطقه دنا از طرف سازمان جغرافیایی کشور

تمرینات تیم منتخب ماناسلو درعلم کوه از راست اقای قاسم دادفرما ، زنده یاد مختار مهدیزاده،  زنده یاد جلال رابوکی ، استاد حسین صادقی ویوسف ازادیان

منطقه بیس کمپ اورست از راست زنده یاد امین نیا سرپرست اولین تیم اعزامی به هیمالیا ، استاد محسن باقریه ویوسف ازادیان

مراسم تجلیل ازپیشکسوتان برگزیده کوهنوردی کشور بمناسبت هفتادمین سال تاسیس فدراسیون کوهنوردی شیراز1396