اخباراخبار کارگروه بین المل

انجمن کوهنوردان ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب کوهستان فرانسه

نمایشگاه کتاب کوه Passy هرسال در شهر کوچک و زیبایی به همین نام در جنوب فرانسه و در منطقه‌ی شامونی برگزار می‌شود. امسال بیستمین دوره‌ی این نمایشگاه با موضوع “کوه‌ها، بدون مرز” برگزار شد که ناشران زیادی از سراسر اروپا و از جمله فرانسه، بریتانیا، بلژیک، سویس و آلمان در آن شرکت داشتند. انجمن کوهنوردان ایران تنها شرکت کننده‌ی غیر اروپایی در این رویداد بود.

نمایشگاه از ۵ تا ۸ اوت ۲۰۱۰ برگزار می‌شد و من به عنوان نماینده‌ی انجمن روز سه‌شنبه ۳ اوت به پاریس پرواز کردم و فردای آن روز با ابراهیم نوتاش و همسرشان به سوی جنوب سفر کردیم. روز ۵‌شنبه به آراستن غرفه و حضور در مراسم گشایش سپری شد و از روز ۶ام تا ۸ام از صبح تا غروب پاسخ‌گوی بازدیدکنندگان بودیم.

نکته‌های گفتنی این نمایشگاه عبارت بودند از:

۱- محل برگزاری نمایشگاه یک سالن ورزشی چند منظوره بود که دیوار غربی آن مسیر سنگ‌نوردی سالنی با تعداد زیادی مسیر و با دشواری‌های مختلف نصب شده بود.

مراسم گشایش

۲- تعداد ناشران و کتاب‌ها بسیار زیاد بود (آمار شرکت کنندگان را ندارم) و این در حالی است که موضوع کتاب‌ها به کوه و یا طبیعت مربوط هستند و دیگر این‌که همه‌ی ناشران هم در این نمایشگاه حضور نداشتند و در این صورت چه بسا جایی به مراتب بزرگ‌تر برای این رویداد مورد نیاز بود.

۳- بسیاری از بازدیدکنندگان ایران را نمی‌شناختند و خیلی هم نمی‌دانستند که ایران سرزمینی کوهستانی است و آن‌چه بیشتر شگفتی‌آور بود، این که در ایران برف می‌بارد.

۴- کار من و آقا و خانم نوتاش قبل از صحبت در مورد کتاب و نشر، معرفی ایران و کوه‌های ایران بود.
۵- برای این نمایشگاه ۶ سری بروشور سه‌زبانه (فارسی، فرانسه و انگلیسی) با عنوان معرفی کوه‌های ایران و در مورد زاگرس، البرز، دماوند، سبلان، اشتران‌کوه و علم‌کوه تهیه کرده بودیم که به همراه چند نسخه از کتاب‌های فدراسیون،‌چند شماره از مجله‌ی کوه و کتاب‌هایی برای معرفی ایران، با خود به فرانسه بردم.

۶- اگر فرصتی می‌یافتیم، بعدازظهرها چای هم به بازدیدکنندگان تعارف می‌کردیم.

چهره‌های معروفی در این نمایشگاه حضور داشتند و یا از آن بازدید کردند از جمله ژان ماری شوفا و آنتوان کیرول، آنتوان به همراه فرانسوابرنارد سال پیش در جشنواره‌ی گشایش مسیر سنگسر به ایران آمده بودند و ماه‌اینده هم برای جشنواره‌ی بیستون باز به ایران سفر می‌کنند.
۷- شهردار پسی به دیدار ما آمد و از حضور ما سپاس‌گزاری کرد و ما را برای شرکت در نمایشگاه سال آینده دعوت کرد. – موضوع نمایشگاه سال ۲۰۱۱، کو‌ه‌های شرق نام دارد.

موسسه سنت برنارد و سگ های امدادرسان آلپ

۸- متاسفانه فقر بزرگ کشور ما در زمینه‌ی نشر و کتاب اولین هشدار این نمایشگاه بود، فراموش کنیم که کتاب‌های منتشر شده در حوزه‌ی کوه و طبیعت در هرسال از تعداد انگشتان یک دست هم کم‌تر است.

۹- نمایشگاه کتاب کوه در فرانسه و حضور انجمن کوه‌نوردان ایران در این رویداد فرصتی بود برای شناساندن ایران، کوه‌ها و طبیعت آن و انجمن کوه‌نوردان ایران این کار را به شایستگی انجام داد.

پ ن ۲ – مراسم گشایش و صحبت‌های من در این مراسم و گزارش دیگری که از غرفه‌ی انجمن تهیه شد، ازکانال ۳ تلویزیون فرانسه (بخش خبرهای محلی) پخش شد.
پ ن ۳ – از تلاش‌های ابراهیم نوتاش و همسر ایشان سپاس‌گزاری میکنم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا