اخباراخبار دفترهای نمایندگی هااخبار نمایندگی دزفول

گزارش برنامه پیمایش دره و بیشه کِزِری واقع در شهرستان اندیمشک

به نام خداوند بزرگ کوهستان

گزارش برنامه ی یک روزه ی پیمایش دره و بیشه ی کِزِرمی واقع در منطقه ی تنگوان شهرستان اندیمشک

تاریخ اجرای برنامه : از بامداد جمعه ؛ بیست و سوم مهرماه ۱۴۰۰ تا عصر همان روز

مبداء برنامه : از ایستگاه های افشار و پارک خانواده ی شهرستان دزفول

سرپرست برنامه : جناب آقای علیرضا رضائی ؛ مسوول محترم انجمن کوهنوردان شهرستان دزفول

شماره تماس سرپرست برنامه : ۰۹۱۶۱۴۱۷۵۶۲

راهنمای مسیر : جناب آقای محمدرضا عابدیان فرد

شماره تماس راهنمای برنامه : ۰۹۱۶۱۴۳۰۰۱۳

تعداد افراد شرکت کننده : ۲۱ نفر

نام های همنوردان حاضر در برنامه :

خانم ها پروین حلوایی فرد ، مژگان موذن ، زهره زارعی ، مارال نجفی ، نرگس مصباح ، مریم اعتماد زاده ، مریم شایسته پور ، زهرا هدایت ، نرگس هدایت ، نوشین بهیاد ، هانیه جلیلی ، سپیده سادات نوری ، بهاره بی ریا و نوشین پاک نظر

و آقایان علیرضا رضائی ، محمدرضا عابدیان فرد ، علیرضا کرناسی ، حسین برزن ، سعید شاکریان ، عبدالحسین زمان و مهدی شهباز

زمانبندی برنامه : ساعت حرکت و آغاز برنامه ۶:۲۰ بامداد به سمت بزرگراه دزفول اندیمشک از طریق پل چهارم ( با سرعت متوسط ۳۵ کیلومتر در ساعت ) ، پلیس راه اندیمشک ۶:۳۵ ، شهرک دوک/وهه ۶:۴۰ ، فرماندهی آمادگاه اصلی دو کوهه ( سمت راست جاده ) ۶:۴۳ ، شروع جاده ی خاکیِ کنار آمادگاه ۶:۴۴ ، دو راهی اول به سمت چپ ، دو راهی دوم به سمت چپ ، دو راهی سوم ( کنار سازه هایی با بلوک سیمانی ) به سمت راست ، دو راهی چهارم به سمت چپ ؛ به سمت کوه و ابتدای مسیر پیمایش ، رسیدن به بُنِه ( مالِ ) سادات موسوی ۷:۰۵ ، آغاز پیمایش دره ۷:۲۵ ، رسیدن به بیشه و محل استقرار ۸:۰۵ ، حرکت به سمت بالادست بیشه پس از صرف صبحانه ۸:۳۰ ، برگشت به محل استقرار پس از پیمایش یک ساعت و نیمه ۱۰ صبح ، بازگشت به سمت ابتدای دره پس از صرف ناهار و گفتگوهای دوستانه ۱۶:۰۵ ، رسیدن به ابتدای دره ساعت ۱۷ ، حرکت به سمت دزفول ۱۷:۱۱ ، رسیدن به دزفول و پایان برنامه ۱۸:۱۵

زمانبندی برنامه : ساعت حرکت و آغاز برنامه ۶:۲۰ بامداد به سمت بزرگراه دزفول اندیمشک از طریق پل چهارم ( با سرعت متوسط ۳۵ کیلومتر در ساعت ) ، پلیس راه اندیمشک ۶:۳۵ ، شهرک دوکوهه ۶:۴۰ ، فرماندهی آمادگاه اصلی دو کوهه ( سمت راست جاده ) ۶:۴۳ ، شروع جاده ی خاکیِ کنار آمادگاه ۶:۴۴ ، دو راهی اول به سمت چپ ، دو راهی دوم به سمت چپ ، دو راهی سوم ( کنار سازه هایی با بلوک سیمانی ) به سمت راست ، دو راهی چهارم به سمت چپ ؛ به سمت کوه و ابتدای مسیر پیمایش ، رسیدن به بُنِه ( مالِ ) سادات موسوی ۷:۰۵ ، آغاز پیمایش دره ۷:۲۵ ، رسیدن به بیشه و محل استقرار ۸:۰۵ ، حرکت به سمت بالادست بیشه پس از صرف صبحانه ۸:۳۰ ، برگشت به محل استقرار پس از پیمایش یک ساعت و نیمه ۱۰ صبح ، بازگشت به سمت ابتدای دره پس از صرف ناهار و گفتگوهای دوستانه ۱۶:۰۵ ، رسیدن به ابتدای دره ساعت ۱۷ ، حرکت به سمت دزفول ۱۷:۱۱ ، رسیدن به دزفول و پایان برنامه ۱۸:۱۵

وسایل و تجهیزات اجرای برنامه : کمک های اولیه ، بیمه ی افراد شرکت کننده ، توجه به گزارش های هواشناسی منطقه و مناطق اطراف به دلیل احتمال بارندگی در بالادست و جاری شدن سیلاب های ناگهانی ، استفاده از ماسک و رعایت حدالمقدور فاصله ی اجتماعی ( بخاطر شیوع بیماری کرونا ) ، آموزش های پایه ای کوهنوردی ؛ قبل ، حین و پس از اجرای پیمایش ، آب و غذا به اندازه ی کافی و متناسب با مدت زمان برنامه ، کفش و لباس مناسب پیمایش دره ، کلاه لبه دار ، عینک آفتابی ، باتوم کوهنوردی و ….

اطلاعات محلی : منطقه ی تنگوان که در ۱۵ کیلومتری شمال شهرستان اندیمشک قرار دارد و چشمه ی کِزِرمی در آن جاری است و بنا بر روایت ها ، از این چشمه برای آبرسانی به قلعه ی لور – که به فرمان ناصرالدین شاه قاجار و توسط حاکم وقت خوزستان در جهت جلوگیری از تهاجم اقوام استان های همجوار به شهرهای شمالی خوزستان بنا گردیده – استفاده می شده دارای پیشینه ای دیرین بوده و چنانکه از نام آن پیداست این تنگه به عنوان دروازه ای برای ورود به شهر باستانی آوان در زمان حکومت عیلامی ها استفاده می شده است . همچنین در این دره آثاری از زندگیِ دیرینه و کهن زردشتی و میترایی هم یافت گردیده است . این دره ، پوشیده از سنگها و تخته سنگهایی از جنس کنگلومرا یا سنگ جوش می باشد . این نوع سنگها معمولا در مسیر رودخانه ها ، چشمه ها و یخچال های طبیعی پیدا می شود و شبیه بِتُن بوده و مرکّب از سنگریزه ها یا آوارهای گرد و نسبتا بزرگ است .

وجه نامگذاری چشمه ی کِزِرمی : شایان ذکر است که تا لحظه تنظیم گزارش علیرغم پرس و جو از اهالی منطقه ، جستجو در اینترنت و پرسش از دوستان اهل شهرستان اندیمشک ، معنی واژه ی کِزِرمی یافت نشد که البته در صورت یافته شدن ، این بخش از گزارش برای ثبت و بایگانی در انجمن کوهنوردان شهرستان دزفول اصلاح خواهد شد .

محل های تهیه ی آب : اگرچه در کف بیشه ، آبی زلال جاری است و لوله هایی فلزی و طویل برای انتقال آب وجود دارد اما به دلیل عدم اطلاع از آلودگی های احتمالی آن بهتر است برای نوشیدن از آبِ با منبع مشخص و قابل اطمینان تر – مانند آب شهری – استفاده کرده و به اندازه ی کافی به همراه داشت .

محل های مناسب شب مانی : شب را می توان در کنار بُنه ی یاد شده در ابتدای دره و یا در بیشه به صبح رساند اما باید این نکته را به یاد داشت که شبمانی در دره ها در فصل بارندگی – به ویژه دره هایی با عرض کم – به دلیل خطر جاری شدن سیلاب ناگهانی توصیه نمی شود . چنانکه در بیشه کِزِرمی ، کُنده هایی شکسته از درختان در ارتفاع دو تا سه متری مشاهده می شد که به نظر می رسید بر اثر جریان سیلاب به این شکل درآمده اند .

پوشش گیاهی منطقه : پوشش گیاهی منطقه ی تنگوان و دره ی کِزِرمی عمدتا شامل درختان و درختچه های گرمسیری مانند کُنار ، بادام کوهی ، نیزارهای انبوه و گیاهانی مانند پونه و برگ سیاووشان بوده و در مناطق جنوبی تر درختان نخل هم دیده می شود .

پوشش جانوری: منطقه ی تنگوان – به لطف وجود چشمه ی تقریبا دائمی ، دیواره های مرتفع و سخت گذر – زیستگاه جانورانی مانند کَل و پازَن ، گرگ ، روباه ، شغال ، خرگوش ، خَدَنگ ، خارپشت ، انواع مار و مارمولک ، قورباغه ، کبوتر چاهی و … می باشد . تنوع گیاهی و جانوری این منطقه با مساحتی حدودا پنجاه کیلومتر مربع سبب شده تا از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان منطقه ی حفاظت شده ی حیات وحش قلمداد شود .

مختصات جغرافیایی منطقه ی شکار ممنوع تنگوان : E 4832 ( شرقی ) و N 3232 ( شمالی )

امکانات منطقه ی مورد پیمایش : این منطقه فاقد امکاناتی چون جانپناه ، پناهگاه ، دستشویی و آنتن دهی تلفن همراه است .‌ البته در نزدیکی بُنه ی ابتدای دره ، آنتن دهی تلفن همراه امکان پذیر است . همچنین به دلیل عدم وجود محلی برای تهیه ی موادغذایی مانند بوفه یا مغازه در منطقه ، پیش از رفتن به آنجا بهتر است به اندازه ی کافی ، آذوقه و غذا تدارک دید .

شرایط اقلیمی محل : منطقه ی تنگوان به دلیل قرار گرفتن در ناحیه ی گرمسیری و به نسبت کم باران استان خوزستان دارای آب و هوایی گرم اما مرطوب – به علت نزدیکی به دریاچه‌ی پشت سد دز – بوده و دارای تابستانی گرم و زمستانی معتدل ، با بیشینه دمای بالای ۵۰ درجه و کمینه دمای گاهی صفر و به ندرت پایین تر از صفر درجه می باشد .

بهترین زمان پیمایش دره پس از فصل بارندگی – حدود اواسط اردیبهشت ماه و پس از سرسبز شدن طبیعت – تا پیش از آغاز فصل بارندگی بعدی و با تاکید بر توجه به گزارش های هواشناسی می باشد .

نکته های آموزشی برنامه :

۱- پاکسازی وجمع آوری زباله های دره به همت همنوردان بزرگوارِ دوستدار طبیعت و نیز خارج ساختن آنها از منطقه

۲- لزوم راه رفتن در بیشه ها و نیزارهای متراکم با کفش های ساق بلند و بصورت گام های صدا دار در جهت آگاهی دادن به حیواناتی مانند مارها برای جلوگیری از برخورد ناخواسته با آنها

با سپاس از سرپرست و راهنمای محترم برنامه و همنوردان گرامی

نویسنده ی گزارش : مهدی شهباز

شماره تماس نویسنده ی گزارش : ۰۹۳۵۳۳۱۵۳۹۳

تاریخ تنظیم گزارش : شنبه ؛ بیست و چهارم مهرماه ۱۴۰۰

منابع اطلاعات :

۱- کتاب دو جلدیِ جغرافیای طبیعی ایران ، به قلمِ دکتر ربیع بدیعی

۲- پایگاه اینترنتی کویرها و بیابان های ایران

۳- پایگاه اینترنتی عصر معدن

۴- پایگاه اینترنتی دانشنامه ی رشد

۵- پایگاه اینترنتی خبری دیدبان محیط زیست و حیات وحش ایران

۶- پایگاه اینترنتی خبر خوزستان

۷- پایگاه اینترنتی کجارو

۸- مشاهده میدانی

انجمن کوهنوردان ایران – نمایندگی شهرستان دزفول

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا