ارزش های طبیعی و فرهنگی توچال

    ارزش های طبیعی و فرهنگی توچال


معرفی طرح «مستندسازی ارزش‌های طبیعی فرهنگی توچال»

گروه دیده‌بان کوهستانِ انجمن کوه‌نوردان ایران از چند سال پیش، پیشنهاد ثبت رشته‌کوه توچال در شمال تهران را به عنوان «چشم‌انداز حفاظت‌شده» مطرح کرده است. این پیشنهاد، با سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری و شورای شهر تهران در میان گذاشته شده، از طریق هیات کوه‌نوردی استان تهران پیگیری هایی صورت گرفته و نشست‌هایی نیز با باشگاه‌ها و گروه‌های کوه‌نوردی برگزار گردیده است.

در سال ۱۳۹۸ شورای شهر تهران با حمایت از این طرح، از گروه دیده‌بان کوهستان خواست که مجموعه ویژگی‌هایی که توچال را شایسته‌ ثبت ملی می‌کند، در قالب یک سند مشروح ارایه دهد. ظرف چند ماه کار پژوهشیِ کتابخانه‌ای و میدانی، و با بهره‌گیری از کمک‌های شماری از دوستان کوه‌نورد، پژوهشگر، و دانشگاهی، این سند که اکنون در این تارنما هم در دسترس است، برای رخ جنوبی توچال تهیه و به شورای شهر تهران و از آن طریق به دفتر ثبت آثار طبیعی سازمان میراث فرهنگی تحویل شد.

هدف از ثبت ملی توچال، بازشناسایی ارزش‌های این کوهستان و افزایش حساسیت برای حفظ این ارزش‌ها است. انجمن کوه‌نوردان ایران اطمینان دارد که جامعه‌ی کوه‌نوردی کشور که پرجمعیت‌ترین گروه اجتماعیِ گرودار (ذینفع) توچال است، در غنی‌تر کردن اطلاعات مربوط به این رشته‌کوه و در حفاظت از آن کوشا خواهد بود.

لطفاً ما را با نظر و پیشنهادهای خود یاری کنید.

دکمه بازگشت به بالا