اخباراخبار کارگروه آموزش و پژوهشاخبار کارگروه ها

چکیده راهبری (سرپرستی) در کوهستان – بخش دهم

دکتر بابک (ابوالفضل) جوادی

بخش دهم: راهبری در روند اجرای صعود

     در روند اجرای پروژه، ساز و کار تصمیم گیری راهبر اهمیت بسیار دارد. او باید روشهای گوناگون تصمیم گیری و کاربردهای هر یک را بشناسد و بسته به شرایط، روش بهتر را به کار گیرد. تصمیم گیری اکتشافی برای تازه کارها و روش تجربی برای کهنه کارها بهتر است. با تصمیم گیری تحلیلی می توان میان این دو روش پل زد. برای تصمیم گیری بهتر در روند صعود، باید سرعت تجربه اندوزی خود را بالا ببریم. اگر نسبت به تصمیم خود حس خوبی داشتی، فوری آن را اجرا نما و اگر دودل بودی، اطلاعاتت را دوباره ارزیابی کن. در روند اجرای تصمیم، به گردآوردی اطلاعات تازه ادامه بده زیرا تغییر شرایط می تواند گرفتن تصمیم تازه ای را ایجاب کند.

     مدیریت زمان، از کارهای مهم راهبر در همه گامهای پروژه است. این کار را می توان با تدوین یک جدول زمانی برای هر فاز پروژه انجام داد. برای مدیریت زمان، گردآوری داده های درست و دقیق از منایع گوناگون و نیز افزودن یک حاشیه امنیت زمانی مناسب به مدت اجرای هر فاز لازم است.

     راهنمایی تیم در روند صعود، از مهارتهای مهم راهبر است. گزینش مسیر حرکت، حفظ یکپارچگی تیم و … را باید با رویکرد به ایمنی انجام داد. راهبر می تواند در هر جای صف قرار گیرد اما بهتر است در میانه صف باشد. او باید در نقاط کلیدی، به ایمنی اعضا توجه کند و از فروپاشی تیم جلوگیری نماید. تنظیم آهنگ حرکت و برنامه ریزی استراحت متناوب نیز بخشی از روند راهنمایی تیم است.

پایش وضع هوا، از کارهای حیاتی راهبر است که از برنامه ریزی آغاز می شود و تا پایان صعود ادامه می یابد. راهبر باید مهارت و ابزار لازم برای این کار را داشته باشد.

منبع: کتاب « راهبری در طبیعت و کوهستان» – جوادی، ابوالفضل، 1340- انتشارات ایران سنجش- 1395.

« با شرکت در دوره های آموزشی، مهارت حیاتی راهبری و سرپرستی را به دست آوریم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا