اخباراخبار کارگروه آموزش و پژوهشاخبار کارگروه ها

چکیده راهبری (سرپرستی) در کوهستان

موضوع: راهبری و سرپرستی

نوشته: دکتر بابک (ابوالفضل) جوادی

(بخش یکم: اصول راهبری)

     تئوریهای راهبری، در گذر زمان زاده و کامل شده اند. از آنها می توان تئوریهای مردان بزرگ، صفات، رفتارگرایان، ایکس، ایگرگ و … را نام برد. در گذشته، بیشتر بر صفات و ویژگی های ذاتی و سرشتی سرپرستان تاکید می شد ولی در تئوریهای تازه، گذشته از ویژگیهای راهبر به همکاران وی (اعضای تیم صعود) و زمینه کار (سازمان برگزار کننده، سطح و هدف پروژه، ویژگی های منطقه صعود و …) نیز توجه می شود. تئوری راهبری اصولی، یادگیری راهبری در چهار رده شخصی، بین فردی، مدیریتی و سازمانی را پیشنهاد می نماید. بر پایه این تئوری، سرپرست باید دارای ویژگیهایی چون یادگیری، خدمت گرایی، هم افزایی، پویایی و بازنگری باشد. راهبری، قانونهایی دارد که از آنها می توان نفوذ، پیشرفت، احترام، اعتماد، اولویت و … را نام برد. برای کامیابی در صعود، رعایت این قانونها لازم است:

قانون نفوذ: تنها معیار ارزیابی یک سرپرست، توانایی نفوذ او در دیگران و برانگیختن آنها یا انجام کارهای لازم است. نفوذ از تفاوتهای مهم « مدیر» و « راهبر» است.

قانون پیشرفت: راهبران خوب برای رشد و پیشرفت خود تلاش می کنند، به دیگران کمک می کنند و احترام می گذارند، با ارزشها و باورهای دیگران ارتباط می یابند و از این راه ارزش و اعتبار افراد را افزایش می دهند.

قانون احترام: مردم به سمت سرپرستان و راهبران توانمندتر از خودشان کشیده  می شوند، آنان را دنبال می کنند،  به آنها احترام می گذارند و با آنان همکاری می نمایند.

قانون اعتماد: زیربنای سرپرستی، اعتماد است. اعتماد را با نشان دادن شایستگی، استواری شخصیت، روراستی و پایبندی به هدف می توان به دست آورد. افراد خطاهای گاه و بیگاه را می بخشند اما از مشکلات شخصیتی مانند خودنمایی، خودبزرگ بینی، دورویی و ریاکاری نمی گذرند.

قانون اولویت: راهبر باید با پیش اندیشی و پیش بینی، پیوسته کارها را اولویت بندی کند. معیار اولویت بندی، چگونگی ارتباط هر کارکرد با چشم انداز کلی پروژه است.

 

منبع: کتاب « راهبری در طبیعت و کوهستان» – جوادی، ابوالفضل، 1340- انتشارات ایران سنجش- 1395.

 

« با شرکت در دوره های آموزشی، مهارت حیاتی راهبری و سرپرستی را به دست آوریم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا