اخبار دفترهای نمایندگی هااخبار نمایندگی بروجرد

اکسپدیتسیون (اکسپدیشن) آلپ قله ((Zugspitze ))

حمید خسروی
عضو باشگاه آلپاین آلمان

به علت مشکل جهانی کرونا و دستورالعمل های باشگاه مان آلپاین من نیز هشت ماه در خانه ماندم تا اینکه از طرف دفتر مرکزی فدرال باشگاه مان از سرگیری صعود هادرگروه های کوچک امکان پذیر شد.
اینبارخواستم پروژه ای با شکل جدیدی را اجرا نمایم در دوقسمت و درشرایط بحرانی جهان ،صددرصدسازگار با طبیعت کوهستان. با هماهنگی که با بخش Sauerland و دفتر مرکزی فدرال باشگاه مان(آلپاین )صورت گرفت من به تنهایی از بخش Sauerland به آلپ رفتم.برنامه پنج روزه ام را به دفتر ارائه دادم و هم بخش Sauerland وهم دفتر مرکزی فدرال درقرارگاه کوهستانی Garmischآلپ آلمان و پناهگاه Reintalanger برایم محل خواب رزرو نمودند.–دوروز قبل از حرکت به طرف ایالت Bayern وآلپ توسط پست ،نامه های محل خواب و نقشه جدیدقسمتی از آلپ مرکزی که هم درجنوب Bayern وهم شمال اتریش قرار دارد از طرف دفتر مرکزی فدرال ،بدستم رسید.محض احتیاط و بخاطر تغییرات ناگهانی آب و هوایی آلپ که شباهت هایی با هیمالایا دارد ،درپناهگاه بالایی مسیر اتریش درطول Gebirge خط الرآس شمالی ترین آلپ مرکزی در اتریش محل خواب برایم رزرو شده بود.
اجرای قسمت اول،،ازطرف جبهه جنوبی Bayern انجام گردید که مسیر فنی و نفس گیری است.درطول مسیر با دیگر اعضای باشگاه مان از ایالت های مختلف آلمان و نیز اتریش همراه و گروه کوچک ما به قله دسترسی پیدا نمود ،،،قله ای که آخرین قسمتش 1/5متر عرض دارد وزیر آن در طرف Bayern پرتگاه و صخره های عظیم وجود دارد.
به پایین آمدم ،و به قرارگاه کوهستانی رفتم ،یک روز استراحت نمودم و مسیر اتریش را روی نقشه بررسی نمودم.صبح روز بعد برای اجرای پروژه دوم با اتوبوس تا محل شروع پیاده روی رفتم،بعداز پیاده شدن بلافاصله درمسیرپناهگاهReintalanger حرکت نمودم که وقت را ذخیره نمایم.در اوایل مسیر با دو برادر کوهنورد اهل Bayern آشنا شدم بنامHaraldو Wolfgang.درمسیرهای مختلف صعود در آلپ اعضای باشگاه آلپاین از ایالات و کشورهای مختلف دیده می شوند و در گروه های کوچک صعود انجام می شود و این یعنی وحدت،،یعنی همراهی. تاپناهگاه حدودآ6ساعت راه پرفراز و نشیب در پیش بود.در طول مسیر و تغییر ناگهانی هوا باران شدیدی حدود نیم ساعت همراه مان بود.به پناهگاه رسیدیم .اول کفش هایمان را در اتاق مخصوصی آویزان نمودیم و در اتاق مجاور لباس و وسایل خیس شده را آویزان کردیم.عصر در پناهگاه با خوراک گرم و نوشیدنی از آشپزخانه پناهگاه وگفتگو باهمنوردانم از کشورهای مختلف اوقات دلنشینی را سپری نمودم.صبح روز بعد درمسیر پناهگاه Knorrونهایتآ قله حرکت و با دوستان اتریشی–سوئیسی–آلمانی دریک تیم کوچک تجربه دیگری را در آلپ بزرگ و پاکیزه مورد عمل قراردادیم.این قسمت آلپ ازطرف اتریش با سوزنی های خاص شبیه گاشربروم 1و2درهیمالایاست.بعداز طی مسافت طولانی این خط الرآس(Gebirge)الپ،پناهگاه Knorrبا شکل زیبایش نمایان شد.درپناهگاه کوهنوردان دیگری از کشورهای مختلف حضور داشتند که یا از قله برگشته بودند و یا آماده می شدند به قله بروند.بعداز لحظاتی به مسئولین پناهگاه اطلاع دادم که به صعود ادامه می دهم و جای رزرو شده مرا به دیگر کوهنوردان بدهند.درگفتگو با هم باشگاهی ها از کشورهای مختلف و،، اجرای اکسپدیتسون های سال ها پیش و نیز برنامه ریزی های مترقی انجمن های آلپ محور سخن ما بود.به صعود ادامه دادم و بخصوص همراهی همنوردان شایسته امSilvia که برای اولین بار به قلهZugspitse صعود می نمود و Haraldکه مشکل تنفسی داشت رسیدن به قله را بسیار زیباتر نمود.
من هربار با میل و عشق بطرف آلپ زیبا و پاکیزه رفته ام و همراهی با کوهنوردان کشورهای مختلف که همگی حافظان سرسخت طبیعت آلپ بزرگ و هیمالایا و دیگر مناطق کوهستانی جهان هستند دلنشین است.آلپ نوردی دانشی است از تاریخ کشف کوهنوردی، ،تاریخ گذشته و اتصال آن به آینده. آلپ نوردی یک تاریخ است،،،یک افسانه است،،،یک فرهنگ است.آلپ نوردی یک دنیای دوست داشتنی از هستی کوهستان است،،،یک گفتاراست،،،یک آشتی بزرگ با طبیعت است.
این آلپ بود که مانیفست کوهنوردی را به من آموخت. اینجا همنوردان از کشورهای مختلف جهان،درصعودها به قلل مختلف وقتی همدیگررا می بینیم می گوییم “”تاچندلحظه دیگر”” معنی این حرف یعنی ادامه دوستی،،یعنی خودرا درمقابل تو مسئول می دانم و تنها به قله صعود نمی کنم.آلپ نوردی مثل نواختن یک ملودی است،،،مثل نقاشی کردن یک تابلو است،،،مثل بازی کردن در تئاتر است .(( اینست که من بازهم به آلپ خواهم رفت و باز هم خواهم آموخت)).
مخارج این اکسپدیتسون €675برابر 17685000تومان. وبرای کوهنوردان غیر عضو آلپاین بسیار بیشتر خواهد بود.