اخباراخبار دفترمرکزی

طرحی نو…پروژه ائی جدید…این بار تنها در ایران…

” تجدید پیمان با دیواره های ایران”

با توجه به شرایط موجود، بیماری کرونا و محدودیت سفر به کشورهای دیگر مجبور شدم دو صعود برنامه ریزی شده ام را به دو دیواره مهم جهان کنسل کنم.
ابتدا برنامه ریزی مجدد برای صعود دیواره آیگر (Eiger) سوئیس در ابتدای بهار امسال (بهار سال ۱۳۹۹) و دوم صعود دیواره پیز بادل (Piz Badile) در مرز سوئیس و ایتالیا در تیر ماه گذشته. برای هر دو این دیواره ها با هم طناب و گاید خارجی هماهنگی های لازم را انجام داده بودم.
اما شرایط کرونا، لغو پروازهای خارجی، اتمام ویزای شینگن و تمدید نشدن ویزای کشورهای اروپائی به دلیل کرونا… موجب توقف هر دو برنامه ریزی صعود شد.

جبر زمان و مکان و اتفاقات ناشی از آن خارج از کنترل ماست. اما نمیتوان متوقف شد.

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست

مدت ها بود که به این فکر می کردم سنگ نوردان و دیواره نوردان اروپائی شرایط جغرافیائی بهتری از ما دارند. اما به تدریج و در سال های اخیر متوجه شدم که با کمی جستجو در کشور خودمان می توانیم مناطق سنگ نوردی زیادی را پیدا کنیم. اینکه ما غافل از طبیعت خودمان هستیم در همه اقشار جامعه دیده میشود. جامعه سنگ نوردان و دیواره نوردان بیشتر معطوف به دو یا سه دیواره در کشور هستند. دیواره شمالی علم کوه، دیواره بیستون و کمی هم لجور اراک. ما از بسیاری از دیواره ها و مسیرها گشایش شده غافل شده ائیم…! همچنانکه کوهنوردان ما با فراوانی قلل کشور، بیشتر به قله های دماوند، علم کوه و سبلان توجه دارند.

با همین تفکر و خلا موجود، و با توضیحات قبل و انتظاری که باید برای پروژه “تلاش و امید به زندگی” داشته باشم، تصمیم به تعریف پروژه ائی جدید افتادم.
معرفی مجدد دیواره های مهجور و فراموش شده کشور با صعود آنها و با نام “تجدید پیمان با دیواره های ایران”

امید است بتوانم در حد توان و بضاعت خود دین کوچکی را به عنوان یک سنگ نورد و دیواره نورد برای احیا دیواره های فراموش شده ایران عزیز ادا کنم و در این راه قدم موثری را بردارم.

۱۵ شهریور ۱۳۹۹
محسن پورقاسم

آغاز یک راه و پیام…

پروژه تجدید پیمان با دیواره های ایران را با صعود دیواره برفخانه طزرجان یزد همراه با دوستان عزیزی آغاز کردیم.
آقای رضا ساعی سنگنورد اهل یزد در ۲۱ سالگی و ۱۵ سال قبل همراه چند تن از سنگنوردان یزد مسیری را به نام “یوتاب” بر روی دیواره برفخانه گشایش نموده بود. ایشان اخیرا نیمی از مسیر گشایش شده را ترمیم نموده بودند. با ایشان حدود یک ماه پیش در اینستاگرام آشنا شدم و به همراه مربی خوبم علیرضا چگینی و دوست عزیزم سینا رستمی (اهل گیلان) قرار صعود را مشخص کردیم.

روز پنجشنبه ۲۰ شهریور به سمت یزد حرکت کرده و به همراه رضا ساعی به سمت روستای طزرجان حرکت نمودیم. عصر پنجشنبه کوه پیمائی خود را از ده بالا طزرجان شروع کردیم اما برای حمل بار زیادی که همراه داشتیم مشکلاتی پیش آمد. شب مانی در مسیر قله برفخانه و جمعه مجدد به سمت دیواره حرکت کردیم.
حدود ظهر جمعه به پای دیواره برفخانه رسیدیم. چادر زدیم و در کمپ خود مشغول استراحت شدیم تا صبح شنبه صعود را آغاز کنیم. صبح شنبه به سمت نقطه شروع مسیر یوتاب رفتیم.
فاصله کمپ تا پای دیواره حدود ۴۵ دقیقه طول کشید. ساعت ۸ صبح صعود دیواره ۳۰۰ متری برفخانه را آغاز کردیم. کرده اول رضا ساعی و علیرضا چگینی و کرده دوم سینا رستمی و بنده بودم. کرده اول ساعت ۱۵:۱۵ طول آخر را با تاپ مسیر به پایان رساند و بنده به عنوان نفر آخر تیم کرده دوم در ساعت ۱۵:۵۷ به کارگاه آخر رسیدیم.
هوا بسیار سرد بود. فورا فرود را شروع کردیم و با توجه به تراورس های زیاد و رفع مشکل گیر کردن طناب که وقت زیادی را از ما گرفت، ساعت ۲۰ فرود همه اعضای تیم با موفقیت به پایان رسید.

جزئیات گزارش صعود به همراه فیلم و عکس متعاقبا اعلام خواهد شد.