اخباراخبار کارگروه آموزش و پژوهشاخبار کارگروه ها

چکیده راهبری (سرپرستی) در کوهستان

دکتر بابک (ابوالفضل) جوادی

بخش چهارم: مهارت های راهبری

گذشته از ویژگی های سرشتی، راهبر نیاز به مهارت هایی دارد که باید آنها را بیاموزد. برای این مهارت ها، رده بندی های گوناگونی هست که از آنها می توان تقسیم مهارت ها به گونه های سخت، نرم و فرامهارت ها را نام برد. برنامه ریزی، سازماندهی، شناخت محیط، میریت زمان و مهارت های فنی در دسته مهارت های سخت جای می گیرند. این دسته از مهارت ها، بیشتر با منابع سخت افزاری تیم سر و کار دارند و از مهارت های ساده راهبری هستند. از مهارت های نرم می توان روان شناسی، رفتار تیمی، مهارت های ارتباطی، مدیریت تغییر و تنوع، آموزش و رایزنی را نام برد. این مهارت ها بیشتر با منابع نرم افزاری تیم ( بویژه منابع انسانی ) سر و کار دارند و در روند اجرا به کار می آیند. اینها در قیاس با دسته یکم، مهارت های پیچیده تری هستند. داوری، حل مسئله، نوآوری و واگذاری نیز از فرامهارت ها هستند. اگر بخواهیم چهار مهارت کلیدی راهبری را نام ببریم، باید به مهارت های برنامه ریزی، سازماندهی، راهنمایی و کنترل اشاره کنیم. در فرایند یادگیری این مهارت ها، راهبرد پیشرفت آرام از برنامه های ساده تا پیچیده و از عضو تیم تا راهبر رسمی آن را همواره رعایت کنید.

مهارتهای کلیدی راهبری (POLC) :

ردیف نام فارسی اصطلاح علمی
1 برنامه ریزی      Planning
2 سازماندهی       Organizing
3 راهنمایی       Leadership
4 کنترل       Control

۱- برنامه ریزی:  یکی از مهمترین مسئولیت های راهبر، برنامه ریزی دقیق برای فازهای گوناگون پروژه است. برنامه ریزی، پاسخ دادن به پرسشهایی از این دست است :  به  کجا …؟ چه وقت …؟ چگونه …؟ با چه چیزهایی …؟ با چه کسانی …؟ چند نفر …؟                   

۲-  سازماندهی : این فرایند را می توان بخشی از برنامه ریزی به شمار آورد اما بخاطر اهمیت کلیدی، معمولا آن را جداگانه بررسی می کنند. مهمترین بخش سازماندهی، چیدمان درست منابع انسانی ( اعضای پروژه ) است. راهبر باید بتواند جایگاه و مسئولیت هر یک از افراد را در راستای دست یابی به اهداف پروژه تعیین نماید. او باید تا می تواند مسئولیت ها را به اعضا واگذار نماید تا ضمن مشارکت دادن آنها در برنامه ریزی و اجرا، از درگیر شدن در پیچ و خم کارهای جاری  برکنار بماند. چیدمان و بهره گیری درست از دیگر منابع مانند پول، لوازم، تجهیزات و … نیز بخشی از سازماندهی است.

3 – راهنمایی : منظور از «Leadership» در اینجا، مفهوم کلی راهبری نیست، بلکه فرایند راهنمایی و هدایت افراد در روند صعود ( فاز اجرایی پروژه ) مورد نظر است. یکی از نقشهای مهم راهبر این است که به هنگام نیاز یا در پاسخ به درخواست اعضا، رهنمودهای لازم را ارائه دهد و این کار نیاز به آموزش، تجربه و توان داوری دارد. جایگاه راهبر در صف و روند مسیر یابی نیز بخشی از فرایند راهنمایی است. برای راهنمایی موثر و کارآمد، لازم نیست بهترین کوهنورد تیم باشید اما باید تجربه و مهارت کافی و همچنین « حس راهبری » را با گذشت زمان به دست آورده باشید.

4- کنترل : ارزیابی و مراقبت پیوسته، از مهارت های مهم راهبر است. راهبر باید بر کارکرد افراد نظارت کند و مطمئن شود مسئولیت هایی که واگذار کرده، بر زمین نمی ماند. اعتماد به اعضا، به معنی بی نیازی از پایش و کنترل نیست. مسئله مهم، ساز و کار پایش است. پایش شامل وضعیت اعضا، لوازم و تجهیزات تیم نیز می گردد.

منبع: کتاب « راهبری در طبیعت و کوهستان» – جوادی، ابوالفضل، 1340- ایران سنجش- 1395.

« با شرکت در دوره های آموزشی، مهارت حیاتی راهبری و سرپرستی را به دست آوریم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا